top of page
  • תמונת הסופר/תעידו קלינברגר

אין פינוי-בינוי בערים ערביות. אבל אולי בהתחדשות העירונית דווקא יש בשורה למגזר

עודכן: 3 במרץ 2021

נכון להיום כמעט ולא מתקיימים כלל תהליכי התחדשות עירונית יזומים (פינוי-בינוי ותמ"א 38) במגזר הערבי. במבט ראשון נראה שיש בעיה של כלכליות, בעיה של בעלויות על הקרקע שמובילה לקושי עם קבלת משכנתאות ועוד. אבל האתגר של תכנון ובניה במגזר הערבי הוא תפוח-אדמה חם שמעטים מוכנים להתמודד אתו. לכן הנושא לא נבדק לעומק לאורך הרבה שנים, עד לאחרונה.


בשנת 2017 החליטה נועה זרמון, אדריכלית שעובדת באגף התכנון של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, להתנפל על הנושא. היוזמה לא עוררה ממשלתית הרבה תמיכה בשלב ראשון, בגלל מורכבות הנושא, אבל הדלת נפתחה. הרבה אנשים טובים נרתמו לתמוך ביוזמה, ביניהם אנשי מקצוע, עמותות, בעלי תפקידים ולאט לאט גם התקבלה תמיכה של הרשויות המקומיות הערביות. הפרויקט החל בפיילוט ב-3 ערים ערביות, שמטרתו היתה לבדוק לעומק מה קורה בשטח: למה המודל הישראלי של ההתחדשות העירונית לא מצליח לייצר פרויקטים במגזר ואיך ניתן לפרוץ ולהסיר את החסמים ולפתח כלים תכנוניים כלכליים וקהילתיים מתאימים שיאפשרו התחדשות. אני זכיתי להשתתף בפרויקט כיועץ לשיתוף ציבור, מטעם עמותת מוזאיקה, בפרויקט בעיר טייבה.


מהפרויקט עלו הרבה שאלות, ומחשבות, ולבסוף גם מסקנות, לגבי ההקשר החברתי-תרבותי שבו ההתחדשות העירונית לא מצליחה להתקיים. על המסקנות ועל הפרויקט בכלל, כתבתי במאמר שהתפרסם במגזין המצוין 'שפת רחוב'. מוזמנים לקרוא. חשוב לציין שאחרי ההצלחה של שלב הפיילוט, היוזמה זכתה לגיבוי ממשלתי רחב בהרבה, ומובילה כיום יותר ויותר עשיה בתחום.


כאן היתה פעם מספרה מקומית
כאן היתה פעם מספרה מקומית. צילום: עמותת מוזאיקה

ובכל זאת, אנקדוטה אחת קטנה: השכונה שנבחרה להיות במוקד הפרויקט היא מרכז העיר העתיק של טייבה. בתחילת התהליך תהינו כמה נצליח לגייס את התושבים באזור לדבר על הקשרים של מרחב וקהילה. אבל כשהגענו לשטח פגשנו ביוזמה מקומית מקסימה. הרבה עסקים קטנים מקומיים נסגרו לאורך השנים בגלל ירידת קרנו של מרכז העיר הותיק. קבוצת תושבים ואמנים הסתובבו בשכונה ותיעדו בציורי קיר את פעילותם של העסקים הותיקים שנסגרו (ראו בתמונות). כך ראינו שבמקום חיה קהילה שרוצה להחיות את המקום ולהשיבו למעמד עירוני שהיה לו פעם.



כאן היה פעם בית קפה שכונתי
כאן היה פעם בית קפה שכונתי. צילום: עמותת מוזאיקה

בזמן האחרון תשומת הלב לשאלת ההתחדשות העירונית במגזר הערבי קיבלה הרבה תשומת לב ראויה וחשובה. בינואר האחרון (2021) פורסם מחקר מרתק על התחדשות עירונית בישובים הערביים, פרי עבודתם של מרכז הגר (הפועל בתוך אוניברסיטת תל-אביב), עמותת סיכוי והמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי (מעל"א). עם פרסום המחקר התקיים גם כנס בהובלת שלושת הגופים, להצגת הממצאים. מומלץ לקרוא, יש במאמר הרבה מה ללמוד על התחדשות עירונית - במגזר הערבי ובכלל.


עוד מידע מעניין אפשר למצוא גם ב'אורבנולוגיה', האתר של המעבדה לעיצוב עירוני באונ' ת"א, במאמר שלהם על התחדשות עירונית במגזר הערבי. יש גם שלל פרסומים בתקשורת מאזור ינואר 2021, בעקבות פרסום המאמר והכנס.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page