top of page
  • תמונת הסופר/תעידו קלינברגר

ועדת התכנון המקומית בירושלים מבקשת לפגוש נציגי מתחמים - ועל כך, ברכותינו

לפני כ-10 שנים, הגיע לועדת התכנון המחוזית בירושלים יזם שקידם תכנית לפינוי-בינוי. היזם החזיק בידיו לא רק תכנית שקיבלה את ברכת הדרך מהועדה המקומית (עיריית ירושלים), אלא גם חתימות של 80% מבעלי הדירות במתחם. לכאורה, הדרך קדימה לאישור התכנית היתה סלולה. אבל אז קרה משהו משונה: הועדה שאלה את היזם מה קורה עם ה-20% שטרם חתמו.


למה זה משונה? נזכיר רק כי ועדות התכנון עוסקות בענייני... תכנון. למעשה, אין להן כל סמכות רשמית לעסוק בנושאים קנייניים (כגון חוזים בין דיירים ליזמים). אז למה הועדה שאלה? כי ההתנהלות של היזם היתה מפוקפקת, וקבוצה של תושבי המתחם הגיעו לדיון בוועדה וסיפרו לחברי הועדה מה קורה במתחם מאחורי הקלעים.


לבסוף ועדת התכנון לא רק שאלה את אותה שאלה בפעם הראשונה, אלא גם נקטה עמדה, והבהירה ליזם שלא תקדם את התכנית עד שיוכל היזם לדווח על הגעה להסכמות עם התושבים שטרם חתמו. ההחלטה הזו הובילה לאחד מתהליכי הגישור הראשונים והמופלאים ביותר שהיו בתחום ההתחדשות העירונית - אבל זה סיפור לפוסט אחר.


מאז חלה התפתחות מרשימה, גם אם עדיין חלקית, ביחס של ועדות התכנון למורכבות של ההיבטים החברתיים במתחמי התחדשות עירונית. ועדות התכנון נותנות במה ליועצים חברתיים, מתעניינות בנושאים חברתיים ומפתחות אט אט את הידע הדרוש להן כדי להבין את השפעת ההיבטים החברתיים על התכנון. יש עדיין לאן לשאוף כמובן, בהחלט היינו רוצים לראות יועץ חברתי יושב כחבר או כיועץ קבוע בכל ועדה. עוד חזון למועד.


בינתיים, שמענו לאחרונה סיפור משמח מיועץ חברתי ותיק ומנוסה (שכולנו למדנו ולומדים ממנו הרבה), על ביקורו האחרון בועדת התכנון המקומית בירושלים. בעידוד של הצוות הממונה על היבטים חברתיים בתכנון בעיריית ירושלים (צוות מעולה של עובדים סוציאליים קהילתיים מומחים להתחדשות עירונית), הוזמנו לדיון בוועדה המקומית לא רק היועץ החברתי, אלא גם נציגי המתחם שאותו הוא מלווה. הועדה נתנה ליועץ ולנציגים במה להתבטא ולדבר, ואף התעניינו, שאלו שאלות והעמיקו בשיח עם הנציגים. בתום הפגישה ראו כל המעורבים את התועלת שבכך ואף דובר על הזמנת הנציגים למפגשים נוספים. משמח מאוד לראות שגם מוסדות התכנון מקפידים יותר ויותר לתת לתושבים מקום מסודר להתבטא, ואף מקשיבים לדבריהם רוב קשב.


אותה ועדה, אגב, דחתה לאחרונה תכנית משום שלא הוגש בה נספח חברתי וסירבה לדון בה עד שיגיע יועץ חברתי שיוכל לספר על המצב החברתי במתחם. שאפו לועדת התכנון המקומית בירושלים. אנחנו מתקדמים בכייון הנכון.


אם אתם יועצים חברתיים או נציגי דיירים, עמדו על הזכות שלכם להשמע - מול צוות התכנון, מול ועדות התכנון. עדיין לא כל אדריכל יודע לעבוד עם יועץ חברתי, ועדיין לא בכל ועדה תמצאו אוזן קשבת. אבל התחום בתנועה. כולנו חלק מהשינוי.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ייעוץ חברתי בימי מלחמה

הימים, ימי מלחמה. מה אנחנו, כיועצים חברתיים, יכולים לעשות כדי לסייע במאמץ הלאומי? ומה יכולים לעשות עבור התושבים אותם אנחנו מלווים?

bottom of page