top of page
  • תמונת הסופר/תעידו קלינברגר

ההתחדשות העירונית משפיעה על השכונות, לא תמיד לטובה. יש פתרונות >> צפו בהרצאה שלנו בנושא >>

עודכן: 26 בינו׳ 2022

תהליכי התחדשות עירונית מנוהלים ברמה עירונית וברמה מתחמית.

מי מנהל את הרמה השכונתית?

-- צפו בהרצאה שלנו בנושא: --


כיועצים חברתיים, אנחנו ב-STREETLIGHT מוטרדים מאתגרי ההתחדשות העירונית, ועסוקים בפיתוח כלים חדשים לעבודה עם ההזדמנויות והאתגרים שההתחדשות העירונית מביאה לפתחנו.


אחרי שנים של עבודת שטח בייעוץ חברתי במתחמי פינוי-בינוי, אחת השאלות שעולות אצלנו כל הזמן מהמפגש עם השטח - קשורה להשפעת ההתחדשות העירונית במתחמים על השכונה שמסביב למתחמים. בהרבה שכונות יש התחדשות עירונית מאסיבית בהרבה מתחמים - אבל מה קורה בין המתחמים האלה? מה קורה בין "הקווים הכחולים" (הקווים המסמנים את גבולות המתחם)? מה ההשפעה של התחדשות במתחמים על שאר השכונה? ועל הקהילה שחיה בשכונה, על מאפייניה היחודיים?


מסתבר שלשאלה הזו יש תשובות. במחקר בעולם רואים בבירור ששכונות יכולות לחוות התחדשות שכונתית פרודוקטיבית וטובה שההשפעה החיובית שלה מורגשת במישורים כלכליים, חברתיים, במוביליות חברתית, בהעצמה אישית והגברת חוסן קהילתי וכו'. אך זה תלוי בכך שיש מישהו שמסתכל על השכונה, על הצרכים שלה ועל הדרכים למינוף ההתחדשות המתחמית לחיזוק השכונה. בשכונות שבהן אין מישהו כזה, ההתחדשות יכולה לפגוע בזהות השכונתית, הקהילה מתפוררת ונמוגה, תהליך ההתחדשות קשה הרבה יותר לתושבים ובתום ההתחדשות הבניינים החדשים קמים על הריסות השכונה, במקום בתוכה.


בשנתיים האחרונות זכינו לא רק לפתח מודל מקצועי שמתמודד עם השאלה הזו בשטח ונותן לה מענה, אלא גם ליישם את המודל בשתי שכונות בדרום תל-אביב: שכונת נווה עופר ושכונת הארגזים (ומגדלי ה-TLV, החלק של השכונה שכבר התחדש). עם פתיחת שנת 2022 הרגשנו שהגיע הזמן לחלוק את החוויה והתובנות שלנו עם הקהילה המקצועית, וקיימנו הרצאה מקוונת בנושא. להרצאה הוזמנו אנשי מקצוע מהתחום, קולגות, ובעלי תפקידים ברשויות המקומיות. ההרצאה לפניכם.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

ייעוץ חברתי בימי מלחמה

הימים, ימי מלחמה. מה אנחנו, כיועצים חברתיים, יכולים לעשות כדי לסייע במאמץ הלאומי? ומה יכולים לעשות עבור התושבים אותם אנחנו מלווים?

bottom of page