top of page
  • תמונת הסופר/תעידו קלינברגר

הנספח החברתי הוא מפתח להצלחת ההתחדשות העירונית. היום גם מינהל התכנון מבין את זה

עודכן: 22 בפבר׳ 2021

לפני כמה שנים, עוד לפני הקמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ביקרו באגף ההתחדשות העירונית במשרד השיכון קומץ אנשי מקצוע מהתחום החברתי-קהילתי. "יועץ חברתי לכל מתחם", האם ענו, כשנשאלו כיצד ניתן לקדם התחדשות עירונית מיטיבה ואפקטיבית יותר, שתמשש את הפוטנציאל החברתי של הפרויקטים ותפחית נזקים חברתיים. התגובה הראשונה, והבאות אחריה, נעו על הציר שבין ספק סמוי ונימוסי לזלזול גלוי.


עם השנים, אותם אנשים הפכו להיות מובילי הדעה והמפתחים העיקריים של מקצוע "היועץ החברתי למתחמי התחדשות עירונית". המתודולוגיות שלהם אומצו ברובן על ידי הרשויות השונות, החלו להפתח הכשרות רשמיות ליועצים חברתיים, ועבודה חברתית סדירה החלה להיות חלק מכל פרויקטי ההתחדשות העירונית בארץ.


האחרון מבין הגופים הממשלתיים (לפחות עד כתיבת שורות אלה בנובמבר 2020), שאימץ חלק ממודל העבודה של היועץ החברתי, היה מינהל התכנון. בפברואר 2019 פרסם המינהל "מדריך לבחינה וקידום של תכניות התחדשות עירונית" (ניתן לקרוא את המדריך כאן). המדריך מפרט את הנהלים החדשים לועדות התכנון הנוגעים למתחמי התחדשות עירונית. בין ההנחיות, בעמ' 6, מופיעה לראשונה הנחיה מחייבת להגיש נספח חברתי בכל מתחם פינוי-בינוי, ע"פ ההנחיות של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (שאותן ניתן לקרוא כאן).


בצעד זה, הצטרף מינהל התכנון למהפכה שקטה שמתרחשת במתחמי ההתחדשות העירונית בשנים האחרונות. אט אט, קולם של התושבים נשמע יותר ויותר - בשטח פועלים יועצים חברתיים שמהותם המקצועית היא העצמת התושבים, ושיפור התועלת החברתית-קהילתית, וכן התכנונית, העירונית והכלכלית של הפרויקטים. מעניין מי יהיה הגוף הממשלתי הבא שיצטרף למהפכה.... השמועה אומרת שאולי תהיה זו רשות מקרקעי ישראל, שיוזמת כמו פרויקטים רבים של התחדשות עירונית על קרקעות שבבעלותה.


חלק מאותו קומץ אנשים שהוזכרו כאן, הם נועה ועידו, מייסדי STREETLIGHT, אשר פועלים כיום לקדם ולפתח תפישה של אסטרטגיה חברתית לתהליכי התחדשות עירונית - ברובד המקומי והארצי. קראו על כך באתר שלנו.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ייעוץ חברתי בימי מלחמה

הימים, ימי מלחמה. מה אנחנו, כיועצים חברתיים, יכולים לעשות כדי לסייע במאמץ הלאומי? ומה יכולים לעשות עבור התושבים אותם אנחנו מלווים?

bottom of page