עמוד השדרה של תהליך התחדשות עירונית, הוא התהליך התכנוני. לכן צוות התכנון עומד במרכזו.

התושבים במתחמי התחדשות מחזיקים בידיהם ידע אצור רב-ערך שביכולתו לשפר ולדייק את התוצר התכנוני. אך למרות הנסיון המצטבר בתהליכי שיתוף ציבור, הידע נותר לרוב אצל הדיירים, ולא מהווה השראה לתכנון ולתוצריו.

אדריכלים ומתכננים

ישנו ערך עצום בחיבור מקצועי טוב בין צוות האדריכלים והמתכננים לבין השטח. אדריכלים רבים שזכינו לעבוד עמם לאורך השנים, נדהמו כמה השראה ורעיונות ספגו מעבודה נכונה עם תושבים.

חיבור נכון בין תושבים לצוות התכנון - שמעשיר את התכנון ומעצים את התושבים - דורש הכוונה מקצועית (וכמעט שלא מתרחש באופן טבעי). הפער הזה הוא אחת הסיבות העיקריות למיסודו של מקצוע היועץ החברתי להתחדשות עירונית.

 

היועצים החברתיים מתמחים באיסוף המידע מהשטח ומהתושבים, עיבודו לכדי מסקנות אופרטיביות, וסיוע לצוות התכנון בהטמעת הידע בעבודה התכנונית. זהו תהליך רציף, שמתחיל בכתיבת נספח חברתי והמלצות תכנון, וממשיך בעבודה סדירה בצוות התכנון והבאת תובנות חברתיות וקהילתיות לעבודת הצוות באופן שוטף.

העבודה שאנחנו עושים עם צוותי תכנון:

ייעוץ וליווי לפיתוח אסטרטגיה חברתית במשרד האדריכלים ובצוות התכנון


פיתוח אסטרטגיה חברתית הוא תהליך ייעוץ לצוות המשרד / התכנון, ממוקד ותחום בזמן, שמותיר את הצוות עם כלים מקצועיים חדשים ומפותחים, נהלי עבודה חברתיים מסודרים לעבודה עם יזמים ויועצים חברתיים, ושיטות עבודה ממוסדות ומסודרות. התהליך מתחיל באבחון של עבודת הצוות, כתיבת תכנית אסטרטגית לפיתוח יכולותיו של הצוות, וכן קביעת מטרות וכתיבת תכנית עבודה להשגת מטרות אלה. התהליך ממשיך בליווי של הצוות - לפיתוח יכולות מקצועיות, הדרכה ומודלינג של שיטות עבודה, לימוד מתוך ייעוץ על מקרים פרטניים, וכו'. התהליך מתאפיין בשותפות עמוקה - היועצים הופכים להיות חלק מהצוות, למשך תקופת הייעוץ, והעבודה המשותפת מתאפיינת גם בפגישות הדרכה סדירות וגם בזמינות שוטפת להתייעצות וסיוע לאורך תקופת העבודה. התהליך מסתיים בבחינת הכלים והתהליכים שפותחו והטמעה של מירב הידע בקרב הצוות. בתום התהליך ידע הצוות לבצע עבודה מעמיקה בשטח עם תושבים, להפיק תובנות רבות-ערך מהמפגש עם התושבים והשטח, ולתרגם את התובנות הללו למסקנות תכנוניות אופרטיביות. על פיתוח אסטרטגיה חברתית בהתחדשות עירונית - קראו בהרחבה כאן.




בנק שעות - ייעוץ, ליווי, הדרכה, הכשרה וכו'


דילמות ואתגרים שונים הם מנת חלקם של כל אדריכל ומתכנן. אך לעתים נתקלים צוותי התכנון בדילמות וסוגיות שונות שמתקשים לתת להן מענה מתוך ארגז הכלים המקצועי הקיים ברשותם - בעבודה עם דיירים, בסוגיות חברתיות-קהילתיות, בהבנה של מצב חברתי והשלכותיו התכנוניות, בקשר עם הדיירים ועם נציגות הדיירים וכיו"ב. בנק שעות ייעוץ מאפשר לצוות לפנות בכל רגע לקבלת סיוע - להתייעצות, לקבלת חוו"ד מקצועית כתובה, להשתתפות בפגישות בנושאים מאתגרים וכו'. כמו כן ניתן גם להשתמש בבנק השעות להכשרה מקצועיות לצוות עצמו או מטעם המשרד עבור גורמים שונים, הנחיה של תהליכים שונים מול דיירים ו/או אנשי מקצוע וכיו"ב. בנק השעות הוא גמיש. נקבע עבורו תקציב משוריין מראש, והתשלום הוא על הביצוע בפועל.




הכשרה מקצועית בתחום ההיבטים החברתיים-קהילתיים של התחדשות עירונית


צוות STREETLIGHT מתמחה בהכשרה של אנשי מקצוע - מדרגי השטח ועד הבכירים ביותר. בעת האחרונה מתרחשים ברשויות המקומיות ובמשרדי אדריכלים ומתכננים ברחבי הארץ תהליכי למידה והטמעה של התחדשות עירונית. בפרט, לאור האימוץ של מודל "היועץ החברתי" על-ידי הגופים הממשלתיים גופים שונים מבצעים לימוד עומק של הנושא בכדי למקצע את תוצרי העבודה ובכדי לחסוף בעלויות של יועץ חברתי חיצוני. בין אנשי הצוות של STREETLIGHT ובין שותפינו, מצויים בכירי המרצים בתחומי ההתחדשות העירונית השונים. נשמח להציע לכם הכשרות לכל קהל, ובכל תחומי ההתחדשות העירונית, משלב של הגדרת מטרות ההכשרה, דרך בניית התכנים ועד ביצוע מוצלח ואיכותי של כל הרצאה, סדנה או קורס.




גישור ובניית הסכמות


פרויקטים רבים בעלי חשיבות עירונית נתקעים ומתעכבים בשל קשיי תקשורת ומחלוקות בין הגופים השונים, כולל הגופים המקצועיים. התערבות גישורית ותהליכי בניית הסכמות הם אפקטיביים מאוד בהסרת חסמים ובגיבוש הסכמות ושיתוף פעולה, ובכוחם לייעל את העבודה ולמנוע מחלוקות וחסמים לפרוקטים. על גישור ובניית הסכמות - קראו בהרחבה כאן.




כתיבת תכנית חברתית להתחדשות שכונות


במקומות רבים מתקיימת התחדשות עירונית של שכונות שלמות, או בשכונות שבהן מרוכזים כמה וכמה מתחמי התחדשות. שכונות אלה צפויות לעבור שינוי מאסיבי, אשר מצריך התייחסות חברתית וקהילתית מבעוד מועד. הנסיון מוכיח ששכונות שעברו התחדשות מאסיבית ללא התארגנות כזו מראש, לא רק שלא הצליחו למנף את ההתחדשות לחיזוק השכונה, אלא מתמודדות כיום עם משברים חברתיים וקהילתיים משמעותיים מאוד. צוות STREETLIGHT עוסק כיום בכתיבת תכניות לשכונות שלמות, שמהותן חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח לפיתוח חזון חברתי-קהילתי לשכונה. העבודה מתבצעת דרך עבודה עם שותפים עירוניים על ניתוח המצב הקיים, פיתוח החזון, רתימת התושבים, כתיבת תכנית עבודה ועבודה בשטח למימוש החזון. כל זאת במטרה לחבר עקרונות של עירוניות טובה לצרכים אמיתיים בשטח, להפיק תובנות תכנוניות, ולחבר לתכנון גורמים חברתיים שידעו לממש את החזון בשטח. על אסטרטגיה שכונתית להתחדשות עירונית, קראו בהרחבה כאן.




חזון חדש לשיתוף ציבור  >>>  "השתתפות ציבור"


המונח שיתוף ציבור עורר, כאשר החל להפוך לחלק קבוע מתהליכי התכנון, תקווה אמיתית להגברת השקיפות והדמוקרטיה ההשתתפותית מחד, ולשימוש בידע ציבורי/קהילתי בתהליכי התכנון מאידך. אך עם השנים, רוב תהליכי שיתוף הציבור הולכים ומתמקמים בנוחות בצד של הסקאלה שבו התהליך עוסק ביידוע הציבור, ולא בשיתופו. בנוסף לכך, מלבד החובה "לשתף" את הציבור (כלומר ליידע את הציבור) שאומצה בכמה מקומות בארץ, מעולם לא עוגנו באופן רשמי משקלם וכוחם של תוצרי שיתוף הציבור. צוותי STREETLIGHT עוסקים מזה שנים בפיתוח מחדש של המונח "שיתוף ציבור", שאיבד מזמן את אמונו של הדרג המקצועי במקרים רבים גם של הציבור. אנו עובדים לאורו של חזון חדש, חזון של "השתתפות ציבור". חזון שבו צוותי התכנון מוכנים לפתוח את הראש ואת הלב ולהגיע אל הציבור כדי ללמוד ידע קהילתי ולאפשר לו להשפיע על התכנון. חזון שבו התושבים מקבלים את הידע הדרוש להם כדי להפיק תובנות שימושיות ואפקטיביות לתוצר התכנוני. חזון שבו המפגש בין הצוות המקצועי לתושבים מותיר את כולם בתחושה של תקשורת פתוחה ועם אופטימיות לגבי העתיד התכנוני. על מעבר מ"שיתוף ציבור" ל->> "השתתפות ציבור" - קראו בהרחבה כאן.




יועץ חברתי IN HOUSE


רשויות התכנון דורשות כיום נספח חברתי בכל מתחם פינוי-בינוי וממליצות על נוכחות קבועה של יועץ חברתי בצוות התכנון. אך צוותי תכנון רבים עדיין לא יודעים בדיוק איך לעבוד עם הנספח החברתי, ועם היועץ החברתי. אחד הפתרונות שאנו מובילים ב-STREETLIGHT הוא הטמעה של יועץ חברתי קבוע בתוך משרד האדריכלים. העבודה השוטפת מביאה לסינרגיה גבוהה מאוד בין היועץ לבין האדריכלים והמתכננים וחל שיפור משמעותי באיכות העבודה החברתית ואיכות התוצר התכנוני. כמו כן, משרדי אדריכלים מציעים יתרון תחרותי בכך שהצוות מכיל כבר את היועץ החברתי, וכמובן טמונה בכך הזדמנות עסקית ורווחית. תהליך ההטמעה מתחיל בבחירת איש המקצוע הנכון, הכשרתו והבאתו לסף המקצועיות הנדרש, וליווי כניסתו לעבודת הצוות השוטפת בפרויקטים הראשונים.